Jak przygotować się do rozmowy?

Zasadą jest układanie dokumentów chronologicznie, z tym że dokumenty „najświeższe” powinny być układane „od góry” w segregatorze lub teczce (tak też będą przechowywane w kancelarii i w takiej formie powinniśmy je otrzymać z powrotem po zakończonej współpracy). Powinniśmy zbierać nie tylko same dokumenty ale również koperty w których zostały one nadane – znajdują się na nich ważne adnotacje dotyczące daty nadania czy awizowania. Data na dokumencie zwykle różni się od tej widniejącej na kopercie, a daty i terminy w sporach prawnych mają fundamentalne znaczenie. Dla wielu z nas wizyta w kancelarii i spotkanie z profesjonalistą jest tremująca. Dlatego też warto się do niej odpowiednio wcześniej przygotować. Wcześniejsze przygotowanie dokumentów które mogą nam być potrzebne podczas spotkania pozwoli zaoszczędzić nasz czas i pieniądze – nie będziemy ciągle wzywani do ich uzupełnienia, przez co i nasz prawnik szybciej będzie mógł się uporać ze swoimi obowiązkami, co w zależności od wybranego sposobu wynagradzania może przynieść nam oszczędności.

Warto, przed spotkaniem z pełnomocnikiem spisać wszystkie postulaty i oczekiwania, nie zapominając również o opisie stanu faktycznego – wprawdzie na spotkaniu prawnik zapyta nas o to raz jeszcze, jeżeli jednak będziemy przygotowani, to całe spotkanie powinno przebiec znacznie sprawniej, szybciej i efektywniej (nie umkną nam szczegóły które mogą mieć niebagatelne znaczenie dla sprawy).

Niektóre kancelarie podają na swoich stronach dane kontaktowe. Warto, umawiając się na spotkanie zapytać o standardowo wymagane dokumenty w podobnych sprawach np. akty urodzenia czy zgonu przy sprawach spadkowych czy też akty notarialne w sprawach dotyczących nieruchomości.

Wielu z nas unika jak ognia wizyty u profesjonalisty z dziedziny prawa, obawiając się wysokich kosztów i krępujących pytań o honoraria. Nic bardziej mylnego – prawnicy prowadzą normalną działalność zawodową i nie ma powodu by unikać pytań o wynagrodzenie zanim zdecydujemy się skorzystać z ich usług. Warto natomiast zastanowić się przed rozmową o pieniądzach, jaki system rozliczeń byłby dla nas najbardziej optymalny.

W przypadku okazyjnej stawki godzinowej lub kiedy wiemy że nasza sprawa nie jest zbyt czasochłonna, a kancelaria jest uczciwa i nie będzie nam fakturowała czasu w rzeczywistości nie przepracowanego możemy zdecydować się na godzinowy system rozliczania pracy, gdy płacimy, jak sama nazwa wskazuje za każdą zafakturowaną godzinę nam poświęconą. Jeżeli jednak wolimy z góry wiedzieć jaką kwotą zostaniemy obciążeni przy konkretnej sprawie to warto zapytać o wynagrodzenie ryczałtowe, w przypadku którego płacimy określoną w umowie kwotę, niezależnie od tego ile czasu w rzeczywistości poświęcono naszej sprawie. Ta opcja pozwala nam również z góry ocenić opłacalność np. występowania na drogę sądową. System stałej stawki miesięcznej jest wybierany zazwyczaj przez osoby prowadzące działalność gospodarczą lub mające wiele spraw sądowych – polega on na cyklicznych, stałych opłatach niezależnie od czasu poświęconego na załatwienie spraw.

Jeżeli do kancelarii danego prawnika wybieramy się po raz pierwszy, to warto poszukać o nim informacji w internecie lub popytać znajomych. Pozwoli nam to na zorientowanie się co do kompetencji naszego przyszłego współpracownika oraz jego doświadczenia na tym polu – przy osobistym spotkaniu będziemy mogli również poruszyć ten temat. 

Zobacz także:

Przeglądarka kancelarii

Wybrane kancelarie

Administracja TheDomainer.pl     Realizacja Veneo